カスタム リアサス、タンク、メーター (XL1200R化計画?)
【リアサスペンション】
2009.01.06
軽く湾岸ベイブリッジから大黒ふ頭、本牧と流したが、バンク角が少なすぎ!というか、別記の【自転車のようなダイレクトなハンドリングに変貌】したので、コーナーも攻めたくなってしまった。
早速+40mmのサスに交換!(完了)
BIGツインでは絶対に味わえない軽快さと、自転車のようなダイレクト感は他のスポタでも味わえないと思う。あとはエージングとプリロードの微調整で楽しもう。
【外装】
2009.04.24
FUEL TANK ガソリンタンク
コレは自転車 このタンクで、一目で【スポタ】と判断できる!
このスポタを買う前までは、今までのピーナッツタンクは容量が少なく、ダサくて後から取って付けたようにエンジンの上にぴょこんと乗っかっているだけでボディラインを乱し、、、、と思っていたが、XL1200Lの大容量タンクに乗ると、なんかBIGツインに似てきたような、XLの背高、細身のイメージから離れつつあるのに気がついた。昔のトライアンフやYAMAHAのXS−1にも通じるような細身のタンクは、腰高で、Vツインのヘッド(ロッカーカバー)がよく見える上に、ライディング状態でシートとタンクの隙間からブルブル震えるエンジンが見えるのは、エンジンの鼓動を目でも楽しめて、それはそれで捨てがたい魅力である。なんかだんだんXL1200Lのタンクが、立派だが間抜けに見えてきてしまった。何でいまさら逆行するような事をするのか?と思われがちだが、あの不格好なピーナッツタンクも無いと寂しいというか、スポタのトレードマークとして、無意識のうちに目に焼き付いていたようだ。このタンクが一発でスポタと判る重要なアイデンティティの一つなんだなあ。だってあんな不格好なタンクは国産アメリカンでも真似しないもん。
(参考画像)
中野区のHDディーラーで04年ぐらいのイエローパールのピーナッツタンクに菱形白のステッカー、リアは私と同じボブフェンダーの中古車両を見て一目惚れ!!!イエローパールのピーナッツタンクに菱形黒のステッカーなら07のXL1200Rにあるので安い($532)が、菱形白のステッカーはインジェクション用は無い。
(参考画像)
2005XL1200R
2006XL1200R
メッキエンジンとの予想図
装着予想図 現状
私のカラーコーディネートのイメージは、下の部分は黒やメッキ、上の部分は明るいイエローで統一してあり、下から上にかけて明るくなる安定感のあるイメージを保ちたい。もし、タンクステッカーが黒だと、腰高感がでて躍動的だが、安定感は薄れる。さらにエンジンが黒だったら別に良いが、メッキエンジンの明るさにはタンクステッカーを白にして、安定感と軽快さを出したいんだ。
実は、ヤフオクで相当前からこのタンクを探していたが、イエローパールの出品は一切無く、07以降インジェクション用もかえってXL1200L用の大容量の方が多い(ということはLを買ってもタンクはピーナッツに変えているヒトが案外多いのかも)さらに日本でまあまあ納得のいきそうなパール塗装だとタンク一つで6万円以上と高く、ヤフオクで中古タンクを仕入れどこかのSHOPでパール塗装をするとすると9万円はかかる!さらに再塗装品と純正オリジナルという差が私の頭にはつきまとう。ただし全国にある塗装屋さんや、オリジナルペイントが好きな方を批判しているわけではない。ただビンテージクラスというか古くなれば古くなるほどバイクも四輪もオリジナルに拘り、色々な改造を施していない方が価値が高い気もする。HDJにも問い合わせたが、パーツナンバーと色で錯綜したが、結局本国HDにメーカー・カスタムペイントをオーダーすることにした。そこで、いつものイリノイ州のTNTハーレーに、他国で標準仕様で無いか、またはハーレー本社で特注扱いで塗装出来ないか?を問い合わせる。何度かのやりとりの後に、送料入れて約9万円でメーカー純正の特注タンクが手に入るとの結論を得た。ちなみに、過去2000年にはFX−Dのボブフェンダーをピンストライプ無しの特注でHDで作ってもらった。結局六ヶ月待たされ、ハワイのSHOPまで取りに行った。このあたりのやりとりや、執念深く手間を掛けるのが楽しいんだなあ。さりげなく純正ワンオフだし、、、
コレは白ステッカーで縁は青
This is great information!!!
I have attached a picture out of the Parts Manual showing the decal part number that you mentioned in an earlier email. It states red, birch white. I can not find one that says black, birch white. The part manuals are not in color either, so I can only go by the black and white picture and the written description.
I got with our parts manager, and did a bit of research. We have
to supply Harley with the primed part numbers, paint code numbers, decal
part numbers, and if we want pin strips with color codes and sizes, and
any other detail that might make a difference.
Here is the kicker. If we get the tank, and failed to supply the correct information, there is no return. Once it is ordered, there is no turning back. So if we do this, we want to check and double check to make sure that we have all items correct.
The second line item on the quote below is the part number we have to
use to price the custom painting of a fuel tank, with a solid color, including
applying decals, and paint. Also the fuel line kit, the part number
was upgraded to the one I have quoted.----------------------------
You must be a late owl, if you were still up at 4:08AM. I stay up late, but my
version of late is one or two in the morning, not four. I get up about seven and
need about five to six hours sleep, otherwise I am yawning all day, and not
alert.
I have updated your quote, with the most updated version, including
the Harley's Custom Paint, and have added the latest additions. Shipping
to Hawaii is a bit cheaper then Japan, but not a lot. Most of the items,
except the tank itself are pretty light.
------------------------------
I did receive your payment, and all items have been ordered or pulled out of
inventory and tagged for you. That was all done this morning so that all would
be processed by Harley-Davidson today.
I hate to try and predict delivery on your tank, but as soon as I get
any sort of confirmation, or information from Harley, I'll let you know.
Hopefully it will be done in time to ship to you in Hawaii. I know that
we will or should have all the other items in plenty of time. I will keep
you posted.
If there are any other items that I can get for you, let me know?
It is always great to hear fom you, and I really appreciate all your
business!!!!
ん〜ん 相当納期が掛かりそうだなあ(忘れた頃に来るのかも、、、)
送料が安いのは、2009年6月にハワイに遊びに行くので、ハワイのホテルまで(塗装が間に合えばのハナシ) タンク単体で$787,
2009.06.06
Hello Kiyofumi
I have some great news that should make your day. See attached pictures.
I need to know where you want this item shipped. I can ship it today. Currently
it is 9:20 AM - 06/05/09 Let me know? And I'm sure you
are smiling ear to ear by now!!!
Have A Great Weekend!!! Brad
なななんと!ハーレー特注のタンクが約束の納期通りに購入元のイリノイ州のTNTハーレーに来た!
ハーレー特注のイエローパールに白ステッカーのインジェクション車用タンク。ぱっと見ると、このタンクのタイプなら気長に待てばヤフオクに安く出るのでは?と思いがちだが、そもそもインジェクションでこのカラーは存在しない。さらに社外(アフター)塗装ではなく、ハーレー工場塗装。さりげなく純正ワンオフだ!
2009.04メーター周り
前方視界(見切り)は良くなったが、逆に気合いを入れて全開で走ると、【前方の状況に神経を集中させるので】視線をやや大きく下に向けないとメーターが正確に読み取れない!(この視線を移す時間的ロスが怖い)さらに、ブルブル震える小径タコメーターもじっくり見ないと正確に読めす、針は遅れて7,000回転表示で何度もレブリミットの7,200回転まで達していてリミッターが効いて焦る。これは加速が良すぎるのもあるが動態視力の落ちた!?私には【メーターの視認性】を良くしないと、快適に全開に出来ない!? ノーマルのXL1200LやXL1200R(下画像)のような配置でないと気合いを入れて全開はダメなのかもしれない。
XL1200Rのメーター周り、多くのバイクでも採用されるこのありふれた配置が実はすごく視認性では良いんだ!実はハーレーカスタムは4台目だが、タンクメーターやオリジナルのブラケットなどで、この最もスタンダードな配置は一度もやっていなかった。オリジナルを崩すことがカスタムと勘違いしていたのかもしれない。
ところが、スポタのアイデンティティとも言えるピーナッツタンクに取り替えようとしたら、、
1200Lのメーターハウジングがピーナッツタンクに当たる!(青ピーナッツ、赤LOW)
そこで、XL1200L風のスピードメーターで、横に現在のデイトナ小径タコ等色々考えたが、素直にXL1200R風にすることに決定。
1.メーター位置が高く視認性が良い
2.純正タコメーターは大径
3.ハウジング関係はメッキのオプションへ
4.ハーネスはオリジナルのXL1200L用はヤフオクで処分したので、買い直しが必要。だったらR用を買ってもコスト差は少ない
早速本国に手配 2009年5月末に到着予定。タコメーターとハーネスを入れても$386.92 今回はワイキキのホテルに送ってもらい、2009年6月のハワイ旅行で、ピックアップ予定。 早く欲しいので日本に直送。このことにより、私のXL1200Lは(車高を上げて、ハンドル、メーターも変えて)殆んどXL1200Rになってしまった。
2009.05.24
ゴッソリ到着 2月のハワイ帰国時の別送品申請書を見せて通関税と消費税(計3千円)は免除! 近々取り付け予定
2009.06.03
仮組したら、ハーネスのコネクターが違う! 再注文だ。このあたりが個人輸入のリスクとも言える
何度もメールでやりとりをして、パーツリストのパーツ番号が誤植か変更で違っているのが判明。早速HDJにも電話したがたしかに、68811−04Aは68811−07に変わっていた。
WOW!!! What a situation.
I have a question that will help me resolve this (I hope). The picture
below of the tach and the cable, is that cable and connector direct wired
to the tach? If it is, do you have a part number for that tach, or is that
the stock tack off of your 2007 XL1200C? If I can find that part number
in our parts catalog, it should tell me what it fits, and what cables are
require to install it. I hope! But please keep reading as I have more important
info below.
I have attached the email with the quote that you paid for back
on April 24th. This list does include the
68811-04A item. It is the eleventh item down in the quote. Is this an error that
we did not catch or did you receive something different? I did a search and I
can not find in our previous emails the part number 69911-04A. Plus when I look
up this part number 69911-04, it comes up as an invalid number. So 69911-04 is
not correct either.
However, I have done more research using the printed parts manuals,
instead of our network parts look up, and it appears that this 68811-04
has been updated, but not documented in our HD Online Parts look up page,
to a 68811-07. Since your
Harley is a 2007, this is even more reason that this is the right number. It is
considerably less money too. Instead of a MSRP of $187.00 this 68811-07 has a
MSRP of $80.00. I discussed this with our Parts Manager, and he feels that this
one should work. Plus the 68811-04 is only available through Vintage Parts,
which is where I had to get the one for the last order. So Harley has updated
it, and didn't follow through with their documentation online, which has and is
making this project, much more difficult then it should ever be.
So with your approval, I will order the 68811-07 version, and as
soon as it arrives, I will get pictures of all the connectors to email
to you, so we can be 100% sure that it will or will not work, prior to
shipping.
I will wait to hear from you. Besides we can not make another order
until tomorrow morning.
I am really sorry that this is so difficult!! I think we are caught
up in some changes that Harley has made, and did not do a good enough job
of updating the part numbers where we look them up.
Let me know what you think now?
Thank You!!!
Brad
No Tank Yet or any word of when.
誤変更ではなく、パーツリストの誤植だなあ。ただし本国のオンラインでも誤りは訂正されていないようで、正誤表で初めて判ったようだ。
XL1200TOP